stickyimage

Strona wykorzystuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej kliknij

Polityka Cookies zamknij

O witaminach słów kilka. Poznaj ich zdrowotne właściwości

Prawdopodobnie każdy z nas słyszał od dziecka, że trzeba jeść witaminy. Bezapelacyjnie są one niezbędne do zachowania dobrego zdrowia, jednak czym są i skąd się wzięły?

Nazwa witaminy powstała od połączenia dwóch łacińskich słów: ?vita? ? życie, ?amina?? związek chemiczny zawierający grupę aminową. Autorem tego terminu jest polski biochemik Kazimierz Funk i po raz pierwszy użył go w 1912 roku. Właśnie wtedy wyizolował tiaminę czyli witaminę B1, a jego późniejsze badania pozwoliły odnaleźć ją w wielu pokarmach.

Funk podejrzewał, że brak witamin negatywnie wpływa na ludzki organizm i jest przyczyną powstawania wielu chorób takich jak krzywica czy szkorbut. Swoją karierę naukową poświęcił na badaniu właściwości witamin oraz sprawdzał ich leczniczą rolę. Obecnie wiemy, że ludzki organizm nie jest wstanie ich samodzielnie wytworzyć i muszą być one dostarczane z zewnątrz.

Podstawą w uzupełnianiu niedoborów witamin oraz minerałów jest zdrowa dieta bogata w warzywa i owoce. Jednak coraz większe zastosowanie chemii w uprawach wpływa negatywnie na jakość dostarczanego do organizmu pokarmu. Dodatkowo przetwarzanie produktów spożywczych takie jak gotowanie, smażenie, duszenie powoduje dalsze straty substancji odżywczych.

Często też przyjmowane leki uspokajające, antybiotyki czy środki antykoncepcyjne mogą utrudniać przyswajanie witamin i składników mineralnych. Warto zadbać o ich suplementacje zwłaszcza w okresie zimy i wczesnej wiosny kiedy to jesteśmy najbardziej narażeni na infekcje.

Pamiętajmy, że są one są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i wpływają na pracę wszystkich ważnych układów. Ich niedobór prowadzi do różnych zaburzeń i chorób, takich jak kurza ślepota, szkorbut czy krzywica. Dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości witamin pomoże nam na długo zachować zdrowie i urodę.

Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach:

A ? retinol, akseroftol

D2 ? ergokalcyferol

D3 ? cholekalcyferol

E ? tokoferol

K ? filochinon

Te witaminy organizm jest w stanie magazynować, nie należy ich zatem przyjmować w większych niż zalecane na opakowaniu ilościach.

oraz rozpuszczalne w wodzie:

B1 ? tiamina, aneuryna

B2 ? ryboflawina

B5 ? kwas pantotenowy

B6 ? pirydoksyna, adermina

B12 ? kobalamina, cyjanokobalamina

PP ? wit. B3, niacyna, kwas nikotynowy i nikotynamid

C ? kwas askorbinowy

H ? wit. B7, biotyna

kwas foliowy ? wit. B11, wit. B9, wit. M, folacyna

Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są gromadzone w organizmie. Należy zatem zwracać szczególną uwagę, aby zadbać o ich odpowiednią ilość w pożywieniu.